zs6zory, sp 13 żory, zs nr 6, g6

Jak wybrać i zamontować silnik do łodzi?

Jak wybrać i zamontować silnik do łodzi?

cze 23, 2020

Właściciel łodzi staje przed trudnym zadaniem wyboru odpowiedniego silnika. Wielu dystrybutorów podaje jako główny parametr wagowy łodzi. Piszą o tym, jaką masę silnik jest w stanie ruszyć z miejsca. Nie jest to jednak jedyny z parametrów, które mają znaczenie przy wyborze silnika do łodzi. Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na to, jaki silnik będzie w stanie w krótkim czasie rozpędzić łódź do jej maksymalnej prędkości. Jest to istotne, gdyż przekłada się to na manewrowość i bezpieczeństwo. Mały silnik zamontowany do dużej łodzi nie sprawdzi się w czasie nagłej zmiany pogody. Prędkość w takich warunkach spadnie prawie do zera. Będzie to także koniec manewrowości.

Silniki do łodzi – na co zwrócić uwagę?

Dlatego dobór odpowiedniego silnika do łodzi jest sprawą kluczową. Uzależniamy go od tego, jaką łódź posiadamy, zamierzamy kupić bądź wypożyczyć. Wybór silnika zależy nie tylko od wagi łodzi, ale, jak już wspominaliśmy, ważniejszym parametrem jest długość, szerokość łodzi, typ zbiorników wodnych, po których pływamy (rzeki, jeziora, morze). Szerokość łodzi ma znaczenie, gdyż to ona odpowiada w dużej mierze za opór.

Jak montować silniki do łodzi?

Po wyborze odpowiedniego silnika do naszej łodzi przychodzi czas na montaż. Silnik ma mocowanie, które nakładamy na pawęż łodzi, następnie dokręcamy śruby mocowania na tyle mocno, aby silnik był stabilny, ale na tyle delikatnie, aby mocowanie przypadkiem nie pękło. Zdarza się to czasem podczas zbyt dziarskiego dokręcania śrub. Mocowanie często jest wykonane z tworzywa (zdarza się także mocowanie ze stopu metali lub kompozytu). Kiedy pawęż łodzi jest wykonana z takich materiałów jak stal nierdzewna czy aluminium, trudno jest przymocować silnik, ponieważ ma on wtedy tendencję do ślizgania się. W takim wypadku warto nałożyć na pawęż kawałek gumy, co dodatkowo przyczynia się do cichszej pracy silnika. Kolejnym krokiem jest ustalenie głębokości, na której ma znajdować się silnik. Górna końcówka śruby powinna znajdować się minimum 2 centymetry pod linią dna łodzi, gdyż w przeciwnym wypadku śruba będzie zaciągała powietrze sponad powierzchni wody. Po ustaleniu tego parametru należy zablokować śrubę na blokadzie głębokości. Następnym krokiem jest ustawienie kąta natarcia silnika. Tutaj obowiązuje zasada: kolumna silnika powinna być pod kątem 90 stopni wobec wody. Zły kąt sprawia, że praca silnika jest mniej wydajna. Po tych krokach oraz zapoznaniu się z obsługiwaniem biegów (jeżeli silnik takie posiada) lub maximizera można rozpocząć użytkowanie łodzi.